perjantai 4. helmikuuta 2011

Kalevan Pohjoisen ääni -blogini nro 7 / 28.1.2011

Onko nimettömänä turvallisempaa?

Olen vuosien ajan jo miettinyt tätä aihetta/asiaa, mutta nyt kevään eduskuntavaalien kynnyksellä olen joutunut sen jälleen lähemmin kohtaamaan.

Olen ihminen, joka ei keskustelupalstoja halua, eikä viitsi seurata - arvostan palautetta, joka annetaan joko kasvotusten tai lähetetään minulle edes nimellä. Viime viikkojen ajan olen kuitenkin saanut postia kotiini erittäin vihamieliseltä kajaanilaiselta, ja tietenkin nimettömänä. Samaa kirjettä ns. päivitetään, eli ensin käydään läpi kaikki asiat, joissa ikinä olen mukana ollut, ja sitten lisätään uusimmat perään.

Minäkin olen aina ollut kova antamaan palautetta, kysymään asioita ja kirjoittamaan omista ajatuksistani. Samalla olen aina ollut sitä mieltä, että mikäli asiasta uskaltaa puhua, uskaltaa sille myös nimensä antaa. Tällä en tarkoita mitään pahaa, mutta arvostukseni tällaisia piilossa toimivia henkilöitä kohtaan on todella alhaalla. Mielestäni ihminen tekee siinä itsestään hurjasti typerämmän, kuin siitä, jolle kirjoittaa.

Eniten mietinkin, mikä ajaa ihmisen pelkästään haukkumaan toisia - halutaanko siinä saavuttaa parempi olo oman itsensä suhteen, vai saavatko tietynlaiset ihmiset nautintoa pelkästään siitä, että voidaan puhua pahaa toisista.

Itse olen onneksi aina ollut niin vahva ihminen, että en menetä tuollaisten puheiden/kirjoitusten takia yöuniani hetkeksikään, mutta miten tuollaiseen suhtautuvat toisenlaiset henkilöt? On täysin vastuutonta lähteä päätarkoituksenaan loukkaamaan ketään, ja varsinkin sellaisia, joita ei tunne - koskaan ei voi tietää, millainen ihmisen henkinen vahvuus on ja mitä kukin kestää.

Olen jo pitkään ollut sinut valintojeni ja elämäni kanssa, joten tuollainen toiminta vain tuntuu todella turhalta. Mieluummin tapaisin tämän kyseisenkin henkilön kasvotusten, jolloin molemmilla olisi mahdollisuus ilmaista omat kantansa häntä häiritseviin asioihin.

Joka tapauksessa, pidetään avoimuus ja oikea keskustelu voimissaan, eikä vaihdeta sitä nimettömyyteen ja kasvottomuuteen - erilaisia persoonia ja mielipiteitä on hyvä olla olemassa, eikä niitä kuulu enää enempää hävetä.

Jasmin

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Osallistujat